CARTA ORGANISASI INDUK UNIT HEM

 

JAWATANKUASA INDUK HAL EHWAL MURID 2021

 

Pengerusi

 

Pn Izzan Haslinda Binti Mohamad Idahan

(Guru Besar)

Timbalan Pengerusi

Pn Arbaiah Binti Abdullah

(GPK HEM)

Naib Pengerusi 1

Hj Mohd Yusof Bin Surip

(GPK Pentadbiran)

Naib Pengerusi 2

Pn Rosmona Bt Rahim

(GPK Kokurikulum)

Setiausaha

Pn Nurul Ain Binti Nor Kasani

(Setiausaha Hem)

Penolong Setiausaha

Pn Noorhayati Binti Dollah

(Penolong SU Hem)

Ahli Jawatankuasa

 

 

 

Disiplin dan Pemimpin Muda

 

En Hamdan Bin Mat Daut

 

Bimbingan dan Kaunseling

En Ahmad Syahman bin Rusli

 

 

Kebersihan dan Keceriaan dan keselamatan (3K)

  dan (3K)

Pn Noorsidah Binti Omar

 

Bantuan Kebajikan Dan RMT (KWAPM,BAP,YP)

Pn Siti Mariam Bt Omar

 

Skim Pinjaman Buku Teks

  (SPBT) dan SISTEKS

En Musa Bin Abdull Rahaman

 

Kantin

Cik Wan Zanariah Binti Wan Mohd Zin

 

Sarana Ibu Bapa & PIBK

Pn.Norisah bt Abdullah

 Setiausaha



            

JAWATANKUASA DISIPLIN DAN PEMIMPIN MUDA

 

Pengerusi

Pn Izzan Haslinda Binti Mohamad Idahan

(Guru Besar)

Timbalan Pengerusi

Pn Arbaiah Binti Abdullah

(GPK HEM)

Naib Pengerusi 1

Hj Mohd Yusof Bin Surip

(GPK Pentadbiran)

Naib Pengerusi 2

Pn Rosmona Bt Rahim

(GPK Kokurikulum)

Penyelaras

En Hamdan Bin Mat Daut

 

Setiausaha

Pn Anidayati Binti Abdul Rahim

 

Ahli Jawatankuasa

Pn Sarah Syahirah Binti Zameri

Guru Penyayang

 

En Mohd Alhapiz Bin Ismail

GBS

 

En Musa Bin Abdull Rahaman

SPBT

 

En Johari Bin Ibrahim

PSS

 

Pn Nora Yusni Binti Mohamed

 

 

 

 

SENARAI TUGAS JK DISIPLIN DAN PEMIMPIN MUDA

 

1.       Mesyuarat  Lembaga  Disiplin  Murid  bagi  memilih  dan  melantik Pengawas.

2.       Membentuk Lembaga Pengawas dan menyusun tugas masing-masing.

3.       Mengambil tindakan disiplin terhadap pengawas dan murid-murid lain
serta mengambil tindakan sewajarnya jika didapati perlu.

4.       Memanggil  mesyuarat  guru-guru  disiplin  untuk  mengambil  sesuatu
keputusan jika berlaku satu-satu masalah besar dan melaporkannya
kepada Guru Besar.

5.       Menyelesaikan masalah murid yang melanggar disiplin serta diambil
tindakan, jika difikirkan perlu.

6.       Menggubal undang-undang disiplin Sekolah.

7.       Menyediakan  buku  catatan  atau  lembaran  bersepadu  mengenai
disiplin tiap-tiap orang murid di sekolah ini.

8.       Menghantar laporan Salah laku Disiplin dan maklumat berkaitan disiplin kepada PPD,JPN dan Kementerian.

 

 

JAWATANKUASA KEBERSIHAN  KECERIAAN DAN KESELAMATN( 3K )

Pengerusi

Pn Izzan Haslinda Bt Mohamad Idahan

(Guru Besar)

Timbalan Pengerusi

Pn Arbaiah Binti Abdullah

(GPK HEM)

Naib Pengerusi 1

Hj Mohd Yusof Bin Surip

(GPK Pentadbiran)

Naib Pengerusi 2

Pn Rosmona Bt Rahim

(GPK Kokurikulum)

Penyelaras

Pn Noorsidah Binti Omar

 

Setiausaha

Pn Raiha binti Hanafi

 

Ahli Jawatankuasa

Pn Hazlina Binti Awang

 

 

Pn Normayati Binti Md Isa

 

 

Pn Nora Yusaini Binti Mohamed

 

 

 Pn Mislah Binti Marrom

 

 

En Johari Bin Ibrahim

 

 

En Hamdan Bin  Mat Daut

 

 

Cik Sharifah Norsa’adiah Binti Sayd Bakar              Bakar

 

 

Pengawal Keselamatan Sekolah

 

 

Pekerja Pembersihan Kawasan Sekolah

 

 

SENARAI TUGAS ( 3K )

 

1.       Mengadakan mesyuarat jawatankuasa.

2.       Merancang, melaksanakan dan menetap sasaran unit Keceriaan.

3.       Memastikan keceriaan sekolah sentiasa dipantau.

4.       Sentiasa merujuk buku garis panduan Pengurusan 3K yang dibekalkan.

5.       Memantau   pelaksanaan   program   keceriaan   dan   menghantar laporan yang dikehendaki oleh pihak yang berkaitan.

6.       Menguruskan fail-fail yang berkenaan

7.       Sentiasa bekerjasama memantau kebersihan persekitaran sekolah dan kamar selesa.

8.       Memastikan kamar selesa sentiasa bersih dan ceria.

9.       Memantau pekerja pembersihan membersihkan tandas mengikut Jadual.

10.    Memantau pelaksanaan program kebersihan sekolah dan menghantar laporan yang dikehendaki oleh pihak yang berkaitan seperti Laporan Penarafan Kebersihan Tandas.

11.    Membaca, memahami dan melaksana semua arahan yang dihantar oleh KPM, JPN dan PPD.

12.    Merancang program keselamatan Sekolah seperti:

12.1     Keselamatan lalulintas

12.2     Keselamatan bangunan dan perabot serta peralatan.

12.3     Keselamatan di makmal/bengkel/lain-lain bilik khas.

12.4     Mewujudkan kerjasama antara pihak Sekolah dengan Polis / Polis trafik, Bomba JKR  dan TNB.

12.5     Menggalakkan skim perlindungan diri kepada pelajar / insurans.

12.6     Mempastikan semua sistem dan alat mencegah kebakaran mencukupi dan berfungsi.

12.7     Mempastikan system lalulintas di kawasan Sekolah dan persekitaran selamat.

12.8     Menetapkan pergerakan lalulintas dan tempat letak kereta pada masa majlis rasmi sekolah.

12.9     Menyediakan papan makluman untuk memberitahu pelawat supaya mendapat kebenaran Guru Besar sebelum berurusan di sekolah.

12.10  Mencadangkan lantikan pengawal lalulintas Sekolah kepada Guru Besar.

12.11  Mendapatkan kerjasama pihak polis untuk mengawal keselamatan lalulintas.

12.12  Merancang dan melaksanakan program keselamatan.

12.13  Mengadakan latihan mengosongkan bangunan 2 kali setahun.

12.14  Memastikan peraturan keselamatan bilik-bilik khas ditampal di bilik darjah dan di dalam buku latihan pelajar.

12.15  Meletakkan tanda amaran “BAHAYA” di tempat-tempat yang berbahaya.

12.16  Menetapkan laluan tertentu untuk pelajar bagi mengelakkan kesesakan.

 

 

PENCEGAHAN  DADAH/PPDA

1.       Mengadakan mesyuarat jawatankuasa.

2.       Merancang, melaksanakan dan menetap sasaran unit.

3.       Menyedia dan menyelenggara serta menceriakan sudut PPDa.

4.       Sentiasa merujuk buku garis panduan Pengurusan PPDa yang dibekalkan.

5.       Memantau pelaksanaanprogram PPDa.

6.       Menguruskan fail-fail yang berkenaan.

 

RAWATAN DAN KESIHATAN

1.       Mengurus dan memastikan bilik rawatan digunakan sebaik mungkin.

2.       Peti ubat disediakan dan dilengkapkan.

3.       Menyediakan peraturan penggunaan bilik rawatan (sick bay).

4.       Mengumpulkan dan menguruskan kad kesihatan dengan kerjasama guru kelas.

5.       Bertanggungjawab menguruskan pemeriksaan kesihatan / gigi oleh Jabatan Kesihatan.

6.       Menyediakan Jadual Tugas Bilik Rawatan.

7.       Merancang dan melaksanakan program kesihatan seperti ceramah,i pameran,tayangan dan lain-lain.

8.       Menguruskan murid yang memerlukan rawatan.

 

JAWATANKUASA SKIM PINJAMAN BUKU TEKS ( SPBT ) DAN SISTEKS

 

Pengerusi

Pn Izzan Haslinda Binti Mohamad Idahan

(Guru Besar)

Timbalan Pengerusi

Pn Arbaiah Binti Abdullah

(GPK HEM)

Naib Pengerusi 1

Hj Mohd Yusof Bin Surip

(GPK Pentadbiran)

Naib Pengerusi 2

Pn Rosmona Bt Rahim

(GPK Kokurikulum)

Penyelaras

En Musa Bin Abdul  Rahaman

 

Setiausaha

Pn Nurul Ain Binti Nor Kasani

 

Ahli Jawatankuasa

Penyelaras Tahun

 

 

Semua Guru Kelas

 

 

SENARAI TUGAS JK SKIM PINJAMAN BUKU TEKS ( SPBT ) DAN SISTEKS

1.       Mengadakan mesyuarat Jawatankuasa Buku Teks.

2.       Mesyuarat diadakan dua kali iaitu di awal dan akhir tahun.

3.       Taklimat untuk guru kelas.

4.       Pembahagian tugas pentadbiran.

5.       Buku stok ikut tahun.

6.       Pengedaran / pengumpulan buku

7.       Buku rosak / hilang

8.       Menubuhkan “Pasukan Petugas“ SPBT (Pelajar)

 

 

Membuat pesanan buku:

1.       Membuat pesanan pada pertengahan tahun ke Biro Buku Teks.

2.       Mencadangkan pertukaran buku pada awal tahun (jika perlu).

3.       Membuat anggaran yang tepat untuk tahun berikutnya.

4.       Mengisi borang maklumat berkomputer dan menghantar mengikut jadual.

 

Pengedaran

1.       Mengedarkan mengikut tahun.

2.       Menentukan tarikh pengedaran.

3.       Mengesan kelancaran pengedaran.

4.       Mendapatkan borang dari pelajar yang baru masuk / bertukar sekolah.

5.       Mengedarkan buku kepada pelajar-pelajar yang baru masuk.

6.       Memastikan borang  SPBT  telah dihantar  ke  sekolah  pelajar yang bertukar.

7.       Memastikan guru kelas telah mengagihkan buku pinjaman kepada semua pelajar yang layak.

8.       Memastikan semua guru tahun telah melengkapkan borang pinjaman SPBT borang G mengikut jadual.

 

Pengurusan Rekod dan Dokumen:

1.       Menyelenggarakan fail yang kemaskini mengikut jenis.

2.       Rekod buku stok yang kemaskini (ikut tahun).

3.       Senarai tugas guru- pengedaran / pengumpulan.

4.       Menyimpan rekod,hapukira,rosak dan hilang.

5.       Pengurusan Keselamatan Buku:

6.       Memastikan ada bilik khas SPBT.

7.       Mengurus bilik SPBT.

8.       Membuat peraturan penggunaan bilik SPBT.

9.       Peraturan mengedarkan ke sekolah lain.

10.    Memastikan pelajar membalut buku SPBT dengan pembalut plastik.

11.    Pengurusan Pemulangan SPBT:

12.    Menentukan tarikh pemulangan mengikut tarikh / tahun.

13.    Menyediakan senarai nama guru bertugas mengikut tarikh / tahun.

14.    Melapor kepada Guru Besar / GPK HEM tentang proses pemulangan.

15.    Peratus rosak / hilang.

16.    Hapus kira.

17.    Kekurangan / lebihan.

18.    Pengurusan Stok dan Inventori:

18.1 Surat menyurat kepada Biro Buku Teks dan Jabatan Pelajaran.

18.2 Menyimpan invois , bil dan pengesahannya.

18.3 Melengkapkan buku stok dan menyimpan dokumen dengan teratur dan selamat.

18.4 Mengemaskinikan inventori SPBT.

18.5 Mengisi borang maklumat kekurangan / lebihan buku ke PPD.

18.6 Menyediakan senarai buku teks bagi setiap kelas untuk diedarkan kepada pelajar yang tidak mendapat pinjaman buku teks.

18.7 Mengadakan buku stok SPBT dan mengemaskinikannya.

18.8 Menerima dengan teliti buku-buku SPBT dari pembekal.

18.9 Memproses borang SPBT.

18.10  Agihkan buku SPBT serta memastikan ianya disampul dengan baik dan kemas.

19.    Memastikan keselamatan buku-buku SPBT.

20.    Merancang proses menghapuskira buku SPBT.

21.    Merekod pengeluaran buku-buku yang dihapuskira di dalam buku stok.

22.    Menjawab segala surat-surat yang berkaitan dengan SPBT.

 

 

JAWATANKUASA  KANTIN

 

Pengerusi

Pn Izzan Haslinda Binti Mohamad Idahan

(Guru Besar)

Timbalan Pengerusi

Pn Arbaiah Binti Abdullah

(GPK HEM)

Naib Pengerusi 1

Hj Mohd Yusof Bin Surip

(GPK Pentadbiran)

Naib Pengerusi 2

Pn Rosmona Bt Rahim

(GPK Kokurikulum)

Penyelaras

Cik Wan Zanariah Binti Wan Mohd Zin

 

Setiausaha

Pn Noorhayati Binti Dollah

 

Ahli Jawatankuasa

Semua Guru Kelas

 

 

Wakil PIBG

 

 

Wakil Pengusaha Kantin

 

 

Wakil Pelajar

 

 

SENARAI TUGAS JK KANTIN

1.       Memastikan pengusaha kantin mematuhi peraturan dan pekeliling Kementerian Pelajaran / Kesihatan.

2.       Memastikan jenis-jenis makanan dan minuman yang dijual mengikut syarat perjanjian.

3.       Memastikan mutu makanan dan harga jualan berpatutan mengikut syarat-syarat perjanjian dan senarai harga hendaklah dipamerkan.

4.       Memastikan tidak ada makanan yang bahannya tridak halal seperti minyak babi (lard) , makanan yang menggunakan lemak binatang campuran dalam mee dan sebagainya.

5.       Memastikan penyediaan dan peralatan yang digunakan bersih dan selamat serta menggunakan penyepit untuk mengambil makanan.

6.       Memastikan keadaan dalam dan luar kantin sentiasa bersih , kemas dan ceria.

7.       Memastikan semua pekerja kantin telah menjalani pemeriksaan kesihatan dan          memiliki kad kesihatan yang sah.

8.       Memastikan pihak pengusaha kantin berada di premis supaya mudah dihubungi.

9.       Memastikan semua penjual dan kakitangan di kantin sentiasa memakai apron.

10.    Tutup kepala yang bersih dan kemas mengikut pekeliling Kementerian Kesihatan.

11.    Memastikan semua makanan ditutup dengan tudung saji/kain maslin/disimpan dalam bekas yang bertutup.

12.    Memastikan makanan yang disediakan untuk harian mencukupi.

13.    Memaklumkan kepada pihak pengusaha tentang hari-hari persekolahan.

14.    Memastikan pelajar dan  guru mempunyai tempat duduk yang mencukupi, selamat dan sesuai.

15.    Membuat laporasn mingguan di dalam buku / borang laporan Kantin.

16.    Menyampaikan Laporan Bulanan kepada Guru Besar/Penolong Kanan HEM tentang prestasi kantin.

17.    Mengadakan mesyuarat jawatankuasa kantin 3 kali setahun dan perbincangan dari semasa ke semasa.

18.    Memastikan perkhidmatan dan layanan cepat dan mesra.

 

JAWATANKUASA  BANTUAN, KEBAJIKAN  DAN RMT

 

Pengerusi

Pn Norbimah Binti Aziz

(Guru Besar)

Timbalan Pengerusi

Pn Arbaiah Binti Abdullah

(GPK HEM)

Naib Pengerusi 1

Hj Mohd Yusof Bin Surip

(GPK Pentadbiran)

Naib Pengerusi 2

Pn Rosmona Bt Rahim

(GPK Kokurikulum)

Penyelaras

Pn Siti Mariam Bt Omar

BAP/KWAPM/BIASISWA

Ahli Jawatankuasa

Pn Zaitul Hazmiah Binti Abdul Rahman

RMT

 

En Musa Bin Abdull Rahaman

SPBT

 

Pn Norisah Binti Abdullah

SUSU

 

Pn Noorsidah Binti Omar

EMK

 

Semua Guru Kelas

 

 

SENARAI TUGAS JK BANTUAN, KEBAJIKAN, RMT DAN SUSU

 

1.       Menguruskan biasiswa atau bantuan dari agensi atau pihak tertentu.

2.       Meneliti pekeliling dari Kementerian Pelajaran, Jabatan Pelajaran dan pihak penaja untuk memastikan syarat dipatuhi.

3.       Menyimpan rekod pemegang biasiswa mengikut jenis dan tahun.

4.       Mengedarkan borang biasiswa, menentukan tarikh penghantaran, membuat penilaian dan perakuan.

5.       Memastikan bantuan biasiswa dibankkan dan diagihkan dengan segera.

6.       Memberitahu ibu bapa / penjaga murid yang mendapat biasiswa.

7.       Mengurus  hal ehwal kebajikan murid yang memerlukan bantuan

7.1    Murid miskin yang layak (BAP/KWAPM/ BIASIWA YP, RMT & SUSU)

7.2    Kemalangan

7.3    Rawatan berterusan (penyakit kronik)  

7.4    Kematian

7.5    Kecemasan / bencana

 

8.       Mendapatkan senarai nama murid yang layak mendapat bantuan berdasarKan keutamaan dan keperluan.

9.       Merancang program untuk mengutip sebarang sumbangan di samping meningkatkan keprihatinan murid terhadap kebajikan.

10.    Mengadakan daftar sumbangan dan daftar penerima yang dikemaskini dan disahkan oleh Guru Besar.

11.    Menubuhkan Tabung Kebajikan Pelajar.

12.    Bertanggungjawab kepada Guru BesaR

13.    Mengurus dan mempromosikan kebaikan menyimpan agar murid-murid lebih berminat untuk menabung.

14.    Memastikan murid-murid mendapat kemudahan yang sewajarnya semasa dan selepas menguruskannya.

15.    Menguruskan simpanan murid dengan pihak berkenaan berjalan dengan licin dan sempurna.

16.    Menghubungi Guru Besar jika terdapat sebarang kerumitan.

 

JAWATANKUASA BIMBINGAN DAN KAUSELING/ BINA INSAN

Pengerusi

Pn Izzan Haslinda Binti Mohamad Idahan

(Guru Besar)

Timbalan Pengerusi

Pn Arbaiah Binti Abdullah

(GPK HEM)

Naib Pengerusi 1

Hj Mohd Yusof Bin Surip

(GPK Pentadbiran)

Naib Pengerusi 2

Pn Rosmona Bt Rahim

(GPK Kokurikulum)

Penyelaras

En Mohd Alhapiz Bin Ismail

 GBS

Setiausaha

Cik Izzah Husna Binti Isa

 Setiausaha

Pen. Setiausaha

Pn Azizah Binti Abdullah

 Bina Insan/Dakwah

   Ahli Jawatankuasa

En Hamdan Bin Mat Daut

 

 

Pn Sharil Suzila Binti Abdul Aziz

 

 

Pn Farrah Binti Yusoff

 

 

Semua Guru Kelas

 

 

SENARAI TUGAS JK BIMBINGAN DAN KAUNSELING

1.       Menyediakan perancangan program dan aktiviti perkhidmatan bimbingan dan kaunseling sekolah.

2.       Mengenalpasti keperluan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling sekolah melalui kajian keperluan,  soal selidik, temubual dan perbincangan dengan murid, guru, pentadbir,  kakitangan  sekolah, ibu bapa dan bekas murid.

3.       Merancang, mengawalselia dan mengemaskini rekod dan inventori murid.

4.       Mengumpul, menyelia, menyebar maklumat bimbingan dan kaunseling kepada semua murid melalui sebarang media yang sesuai.

5.       Membuat penilaian aktiviti modul, model, instrumen dan profesionalisme perkhidmatan

6.       bimbingan dan kaunseling sekolah.

7.       Merancang, menyelaras dan menilai sumber dan bahan resos perkhidmatan bimbingan dan kaunseling.

8.       Menjadi personel perhubungan/seranta sekolah dengan agensi-agensi luar yang berkaitan.

9.       Menjadi ahli jawatankuasa ex-oficio dalam jawatankuasa kurikulum sekolah dan PIBG,

10.    Menjadi ahli jawatankuasa dalam Majlis Perancangan Sekolah, Disiplin Sekolah dan Jawatankuasa   Lembaga/Badan Pengawas.

11.    Menjadi penyelaras dalam program mentor-mentee sekolah.

12.    Menjadi penyelaras dalam program-program perkembangan murid seperti kolokium, motivasi, kem jaya diri, kepimpinan dan kursus ketatanegaraan.

13.    Menjadi urusetia kepada program Sekolah Selamat, Dasar Pendidikan Wajib, Matematik dan  Sains dalam Bahasa Inggeris dan Dasar Bahasa Tambahan dan Jawatankuasa penempatan dan kemasukan murid di sekolah.

14.    Menjadi penyelaras program-program yang dianjurkan oleh Unit Bimbingan dan Kaunseling Jabatan Pendidikan Negeri.

15.    Melaksanakan tugas-tugas yang diarahkan oleh ketua jabatan dari semasa ke semasa. 

16.    Mengelola dan melaksanakan aktiviti bimbingan dan kaunseling kelompok dan tunjuk ajar yang meransang perkembangan murid secara optimum.

17.    Merancang, melaksana dan mengawalselia perkhidmatan bimbingan dan kaunseling individu secara profesional dan beretika.

18.    Memberi khidmat kaunseling krisis kepada murid, guru, kakitangan dan ibu bapa yang memerlukannya.

19.    Merancang, melaksana dan mengawalselia aktiviti kemahiran belajar untuk semua murid.

20.    Merancang, melaksana, mengawalselia serta menilai program dan aktiviti pemberian maklumat

21.    sesuai dengan penawaran pakej pensijilan terbuka dan keperluan IPT.

22.    Menjadi ahli jawatankuasa program pencegahan dadah, inhalan, rokok, alkohol dan HIV/AIDS.

23.    Merancang, melaksana, mengawalselia serta menilai program dan aktiviti untuk menyedia dan mendedahkan murid kepada peluang melanjutkan pelajaran di institusi pengajian tinggi dalam dan luar negara.

24.    Merancang, melaksana, mengawalselia dan menilai program dan aktiviti perkhidmatan konsultasi dan rujukan  berhubung bimbingan dan kaunseling, kerjaya dan pendidikan pencegahan dadah.

25.    Merancang, melaksana, mengawalselia dan menilai program dan aktiviti konferens dengan ibu bapa guru, kakitangan bukan guru, agensi kerajaan dan bukan kerajaan yang terlibat dalam proses pendidikan dan  perkembangan murid.

26.    Menjadi urusetia kepada Jawatankuasa Penyelaras Perkhidmatan Bimbingan dan  Kaunseling.      

27.    Menjadi penggerak utama dalam program latihan dalaman bagi menyebar kefahaman peningkatan profesionalisme perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di sekolah. (Sumber: KPM, (1996)

28.    Merancang program Bina Insan untuk semua warga sekolah.

28.1 Melaksana program Nadwah Islamiah.

28.2 Mengadakan  Sambutan Hari Kebesaran  Islam.

        28.3 Mengadakan Program Penghayatan Sepanjang Bulan Ramadhan.

        28.4 Merancang dan meyelenggara surau Sekolah.

        28.5 Menyediakan jadual waktu beribadah secara berjemaah di surau.

        28.6 Menyelaras program Nadwah Islamiah yang dianjurkan oleh agens luar.

 

 

 

Comments

Popular posts from this blog

PENYAMPAIAN WATIKAH PELANTIKAN PEMIMPIN KECIL SEKOLAH 2021

Sambutan Hari Guru 2016